Weet jij precies welke verzekeringen je hebt lopen? Wat de inloggegevens van je vele online accounts zijn? Of waar de contactgegevens van belangrijke instanties en contacten liggen? Doe je de administratie altijd alleen?
Zijn jouw partner/echtgenoot hier ook van op de hoogte? En je kinderen?
Stel dat er iets met je gebeurd, zijn deze gegevens dan makkelijk te vinden voor hen?
Het nadenken over en overdraagbaar maken van dit soort gegevens is voor alle leeftijden. Hiervoor hoef je niet ‘ouder’ voor te zijn. Want wat voor jou heel vanzelfsprekend is, is voor jouw partner, kinderen of mantelzorgers misschien niet zo makkelijk terug te vinden.
Het is handig om hier nu al iets voor te regelen. Zo worden problemen voorkomen als deze gegevens ineens nodig zijn. Bij overlijden en het afwikkelen van een erfenis bijvoorbeeld. Help een partner, kind(eren) of mantelzorger(s) door nú alvast overzicht te creëren en hen inzicht te geven. Of ga in gesprek met je ouders om samen met hen overzicht te creëren door middel van een levensdossier.
Hoe fijn zou het zijn om één document te hebben waarin al deze belangrijke informatie gebundeld is?
In een Persoonlijk Levensdossier wordt alle persoonlijke informatie vastgelegd die belangrijk is op praktisch vlak (testament, gegevens van belangrijke instanties, inloggegevens van accounts etc.) maar ook op emotioneel vlak (adressen van contacten en evt. wensen voor de uitvaart). Kopieën van bijbehorende documenten (bv. afschrift testament en verzekeringspolissen) worden bijgevoegd.
In het geval dat je ziek zou worden, kunnen partner en familie dit dossier (evt. aangevuld met een levenstestament) gebruiken om jouw wensen tot uitvoer te brengen. Het voorkomt dat je partner, kind(eren) en/of mantelzorger(s) moeten zoeken naar gegevens op momenten dat deze van groot belang zijn of snel nodig zijn.
In geval van overlijden vormt dit dossier de leidraad en houvast voor jouw nabestaanden en/of een executeur bij het afwikkelen van jouw nalatenschap.
Je gaat tijdens het samenstellen van het dossier aan de slag met deze onderdelen:
Bij elke tab worden kopieën bijgevoegd van de beschreven documenten.
Door dit dossier in te vullen, loop je de hele administratie door en kom je vanzelf dingen tegen die nog (of anders) geregeld moeten worden. Of dingen waar je nog niet over na had gedacht.
Als nalatenschapscoach zal ik je tijdens het maken van dit dossier bijstaan met informatie en je adviseren over dingen die je tegenkomt. Ik kan je helpen met het voorbereiden van een (levens)testament en verwijs je zonodig naar de juiste specialisten.
Dit dossier kan ingevuld worden op papier en wordt geleverd in een overzichtelijke map. Ook ontvang je het dossier in digitaal document op een usb-stick.
Voor een intakegesprek kom ik bij je thuis (of op een andere locatie als je dat prettiger vindt). Dit gesprek duurt maximaal een uur.
Er zijn geen kosten verbonden aan dit gesprek, ook niet als je na dit gesprek besluit dat je geen gebruik maakt van mijn diensten.
Het opstellen van een Persoonlijk Levensdossier kan op 2 manieren:
Voor het samenstellen van het levensdossier kom ik een aantal keer bij je thuis. Vooraf krijg je een (aantal) hoofdstuk(ken) van het dossier zodat je de bijbehorende administratie kunt opzoeken en alvast kunt gaan invullen.
Vervolgens nemen wij samen dit hoofdstuk door en inventariseren wij of dit compleet is en of er zaken zijn die anders of beter geregeld kunnen of moeten worden.
Ook geef ik advies voor het opstellen van bijvoorbeeld het opstellen van een (levens)testament.
Na het invullen van alle hoofdstukken werk ik het dossier helemaal netjes voor je uit en dit ontvang je in een praktische bewaarmap en digitaal op een usb-stick.
Als je het fijn vindt kunnen we het dossier doornemen met kinderen, naasten en/of mantelzorgers zodat zij op de hoogte zijn van het dossier en jouw wensen.
De kosten voor het levensdossier dossier en advies bedragen € 485,-.
Reiskosten voor afstanden >15 km buiten Zeewolde, enkele reis, worden per afspraak in rekening gebracht (€ 0,29 incl. btw per kilometer). Als er geen openbare parkeergelegenheid is breng ik de parkeerkosten in rekening.
Voor het samenstellen van het dossier kom ik één keer aan huis. Vooraf stuur ik een lijst zodat de documenten bij elkaar gezocht kunnen worden. Daarna nemen we samen alle informatie door om te kijken of het compleet is.
Ik werk het dossier vervolgens thuis helemaal uit. Op basis van wat ik aantref volgen hieruit ook tips en aanbevelingen waar nog actie ondernemen op moet worden of dingen die anders/handiger geregeld kunnen worden.
Het definitieve document nemen we aan het eind nog een keer helemaal door, als je dat fijn vind dan kunnen partner en/of kind(eren)/mantelzorger(s) bij dit gesprek aanwezig zijn
De kosten hiervoor hangen af van de hoeveelheid en de complexiteit van de gegevens en administratie. Ik zal hiervoor een offerte maken.
Hierbij ga ik ervan uit dat de administratie op orde is en ik geen tijd hoef te besteden aan het uitzoeken en ordenen van de administratie. Mocht dat wel het geval zijn dan doe ik dat met alle liefde tegen het uurtarief van €65,-.
Reiskosten voor afstanden >15 km buiten Zeewolde, enkele reis, worden per afspraak in rekening gebracht (€0,29 incl. btw per kilometer). Als er geen openbare parkeergelegenheid is breng ik de parkeerkosten in rekening.
© 2019-2023 Femke Bosma | Algemene Voorwaarden | Privacyverklaring | Cookiebeleid | Branding: Mette Pietersma | Foto: Simone Diederich